Oplevelser fra vores tur til Gambia fra den 16.11. til den 8.12.2010

Af Bente og John Møller

Det var en lidt anderledes måde, at komme til Gambia på, denne gang.
Vi startede meget tidligt fra Kbh. kl. 6,35 og landende i Bryssels efter knapt 2 times flyvning.
I Bryssels havde vi ca. 3 timers ventetid, hvorefter vi fløj til Gambia, med en mellemlanding i Dakar.
Det var en behagelig flyvetur, med god plads- og service ombord. Vi ankom til Gambia planmæssigt kl. 18,30. Her blev vi hentet af Ousman Dampha (OD), som kørte os til vores hotel.

De første par dage, hvor det var Tobaski, skete der ikke så meget. Vi besøgte depotet et par gange, hvor John sammen med vagtmændene fik repareret gulvet i en af containerne. Skaden var sket inden den var kommet på depotet. Det var vigtigt at få repareret dette gulv, da det var til gene, hver gang der skulle sættes ting ind.
Vi fik slappet lidt af under palmernes skygge, da det var meget varmt. Vi oplevede ikke noget tidspunkt, at temperaturen kom under 28 gr.(heller ikke om natten.)

Søndag den 21.11.
var vi til en fodboldkamp i Bundung, hvor de har en fodboldklub, som har modtaget fodboldtøj fra Næstved Idrætsforening.

Mandag den 22. 11
startede vi med at betale sponsorbørn. Her startede vi i Banjul, hvor vi også besøgte Winnies Nursery School, som havde fået en hel del udstyr fra foreningen. Legetøj, skolemøbler m.m.. det var en meget velfungerede Nursery School, hvor der var system i tingene. Her kunne vi se at der blev anvendt ringbind, hvorimod de på Social Welfare, som vi også besøgte -stadig havde papirerne liggende i store bunker. Vi tilbød dem, at de kunne få ringbind, når vi har fået sendt den næste container fra Næstved. Her har vi en masse ringbind fra Skælskør Bank. Vi besøgte St. Augustines UBS, men drengen her var flyttet til Gambia Highschool også beliggende i Banjul.

Onsdag den 24.11.
fik vi endelig containeren fra Næstved, ud fra havnen. Vi havde gået og ventet hele dagen, fik løbende meddelelser, via mobil, fra OD, hvordan det gik – og det gjorde tiden også. Så kl. blev over 18 inden vi fik meddelelsen om, at nu var containeren på vej til depotet. Vi ankom samtidig kl. 18,30 og folkene begyndte at tømme containeren. Men det blev hurtigt mørkt. Den første halve time, var der stadig strøm på pladsen, men så gik strømmen(hvad den næsten altid gør ved 19,30 tiden). Og vi måtte klare tømningen ved hjælp af lommelygter, det var ret frustrerende, men efter ca. 3 timer, var alle tingene kommet ud og blevet fordelt i 4 af containerne på depotet.

Vi brugte de næste par dage på, at få fundet de forskellige ting, som vi havde lovet, at holde styr på. Bl.a. alle de reklameting, som vi havde fået fra Skælskør Bank. Det lykkedes da også at få fundet de ting frem og fik ryddet op i de øvrige containere, så der kunne blive plads til de ting, som kom til depotet torsdag, med nødhjælpscontaineren fra Hammel. Og samtidig kom der sponsor børn, skolelærere og forældre, som skulle aflevere skole karakterer, takkebreve og have betalt deres skolegang. Vi besluttede, i samråd med OD, at give 2 kasser papirer/kuverter til skolerne, samt div. Reklameting og tasker til skolelærerne.
John fik samlet og opsat arbejdsbordet til depotet. Opsat i det store lagerrum – og folkene blev gjort opmærksom på, at få sat værktøjet på plads efter brug.

Resten af ugen blev brugt på containerpladsen samt til at betale sponsorbørn, vi var bl.a. på Bakau Newtown LBS, Latrikunda Yiringana LBS, Glory Baptist Primary School, Sunrise Nursery, St. Therese`s LBS.. På containerpladsen var vi med til at udlevere ting til et kvindeprojekt Bafrow (bl.a. reklameting fra Skælskør Bank). Dette kvindeprojekt besøgte vi mand.

Mandag den 29.11.
kørte vi til Sifoe for at betale et sponsorbarn. På udvejen havde vi en aftale med kvindeprojektet Bafrow, hvor vi fik en større rundvisning og så det udstyr, som de havde fået fra foreningen.
Det var meget spændende at se alle de projekter som de havde i gang. Bl.a. bageri, hvor de bagte brød til videresalg. De havde en kværn, hvor de fremstille mel, og vitaminpulver m.m. De lade også sæbe og de lærte husholdning/regnskab/computer. De syede og lavede batik – alt til videresalg, som var med til at drive dette projekt. Der var også en lille klinik, hvor de lærte om hygiejne, sundhedslære m.m.
Efter rundvisning var alle kvinderne samlet i et større rum, hvor der blev holdt takketaler og John fik taget foto og video. Vi havde fået en del tæpper, (fra strikkedamer på Lolland) som blev udleveret i den forbindelse. Samt en del reklameting fra Skælskør Bank, bl.a. drikkedunke og madkasser.
På vejen hjem fra Sifoe besøgte vi 2 andre skoler, hvor de fik udl. Papir og andet skolemateriale.

Tirsdag den 30.11.
På containerpladsen, hvor de sponsorbørn, som ikke var til stede på skolerne, kom sammen med deres lærer eller forældre, hvor de efter at have afl.. karakterer og takkebreve, blev betalt.
Vi havde besøg af Kanimag Camara, som fik en kasse værktøj, papir, kuverter, ringbind + reklameting til Kuntaur Upper Basic School.

Onsdag den 1.12.
Besøgte 2 skoler – uden at træffe sponsorbørnene, selvom der var ringet i forvejen.
Udlevering fra containerpladsen til Serakunda nye hospital. Blodplasma poser, vitaminpiller, reklameting fra Skælskør Bank, papper, kuverter, ringbind. Bandage m.m.
Der kom også 2 kvinder – kørestolsbruger, som spurgte efter nye kørerstole. Det kunne vi ikke hjælpe dem med, men de fik hver en paraply, som de blev meget glade for, paraplyerne er gode både i den skarpe sol og når det regner.

Torsdag den 2.12.
var vi på Banjulnding LBS og UBS. På udvejen besøgte vi et større gartneri i Yundum, et kvindeprojekt, som blev ledet af folk fra Taiwan. Her havde de også fået udstyr fra depotet (foreningen) vi havde strikkede tæpper, babytøj (fra Lolland). Også et rigtig godt projekt.
Banjulnding LBS har fået en ny headmaster. Her fik vi betalt alle Etta Camerons sponsorbørn. De havde et stort ønske, om at få lavet et nyt køkken, da det gamle var ødelagt.
På UBS betalte vi også børn(Etta Cameron) og hilste på den kvindelige headmaster, som lige havde mistet sin mand. Her fik de også papir/kuverter, tasker og paraplyer . Her havde de ønsker om, at få værktøj til undervisningsbrug. Denne skole fungerer rigtig godt.

På containerpladsen fik John ryddet på i container nr. 5 – og fik pakket ting til turen til George Town.(papir, vitaminpiller, tasker, paraplyer, små punge, kasketter m.m.)i alt 9 kaser.

Fredag den 3.12.
Startede vi tidligt kl. 6,30, hvor vi blev hentet og kørt til bus stoppestedet i Serrekunda, her mødtes vi med Lamin (vagtmand fra depotet), som skulle være vores guide endnu engang. Lamin havde sørget for, at der var 2 pladser til os i den store grønne lokale bus. Vi måtte betale ekstra for at have de 9 kasser+ 1 båre med fra depotet. Kasserne blev læsset op på taget af bussen og så gik turen eller via færgen fra Banjul til Barre, videre til Georgetown. Det var en lang varm tur, men også meget interessant, at opleve den gambianske kultur, tæt på – og se hvordan de lokale, klarer alle strabadserne, uden at gøre vrøvl. Der var flere helt små babyer med på den lange tur – og vi hørte ikke meget til dem.
Vi ankom kl. 16 til færgen, som skulle sejle os over Gambia floden til Georgetown, her blev vi hentet af Principalen fra Armitage SSS kostskolen, han kørte os til skolen, hvor vi læssede kasserne af på hans kontor. Principalen fik overdraget flere af tingene som vi havde med fra Skælskør Bank. Derefter blev vi kørt til et kvindecenter, som hørte til skolen. Her blev vi tildelt et V.I.P. room, meget fornemt med vifte i loftet, som dog stoppede med at virke, da strømmen gik i løbet af natten. Det var et forholdsvis nyt center, hvor gifte kvinder kom og fik undervisning i flere forskellige ting, så de på den måde blev mere uafhængige af deres mænd. Bl.a. så vi at de lærte at lave batik.

Lørdag den 4.12.
Startede med dejlig morgen mad kl. 8. Vi mødtes med Lamin, som havde overnattet hos sin familie i Bansang og gik til kostskolen, hvor vi deltog i den ugentlige inspektion, af alle sovesalene, hvor alle kostelever stod ret ud foran deres respektive senge, ligesom soldater. Der var en god disciplin, alle så ud til at have det godt. Hver sovesal blev vurderet og de tilhørende toiletter blev også tjekket. Udenfor alle sovesalene, var der lavet nogle meget fine sandbilleder, som også gav point.
Herefter besøgte vi byens Health Centre, som havde fået mange ting fra foreningen (1 container sendt til Georgetown i juni 2010). Her fik de udleveret vitaminpiller, m.m.
Kørte videre til en Nursery School, som fik bolde, madkasser, drikkedunke, paraplyer, tasker m.m. fra Skælskør Bank.
Turen gik videre, i en bil, som principalen fra kostskolen, havde stillet til rådighed, til Bansang, hvor vi besøgte hospitalet, hvor vi så containeren, som var kommet dertil fra DK sidste år. Vi blev vist rundt at sygehus direktøren, som eller s deltog i et møde, med flere andre læger, både fra Gambia og andre lande. Vi så også sygeplejerske skolen. Vi så at de reparere gamle senge og satte nye bunde i, hvilket var en god ting at se.
Der var blevet bygget en bro fra øen, hvor Georgetown ligger, over til sydsiden, hvilket er en stor fordel for alle i Georgetown.
Besøgte Lamins hjem, som var meget fattigt. Lerklinede huse med siv som tag. Deres brønd var brudt sammen i regntiden, så de måtte hente deres drikkevand hos en af naboerne.
Lørdag aften, var der arrangeret en fodboldkamp på kostskolen, hvor de elever, som kom fra sydsiden af Gambia floden skulle spille mod de elever, som kom fra nord siden. Før kampen startede spillede skolens spejder tambur Korps og de underholdt under hele kampen. Det var meget sjovt, at se, at alle fodbold spillerne var i fodbold dress fra jyske klubber, samt alle bannere og flag også kom fra Jylland.
Efter Kick off, som John klarede, gik alle virkelig til kampen med stor energi, så støvet stod om ørerne på dem. Det vindende hold fik overrakt en pokal (af John)samt den bedste spiller fik et trofæ. Vi kunne høre hvordan det vindende hold fejrede sejren, til lang ud på aftenen. En rigtig dejlig oplevelse.
På kostskolen var de meget glade for alle de skolemøbler de havde fået fra DK, men de kunne godt bruge flere, især stole, da de måtte flytte stole fra klasselokaler til spisesalen, når alle eleverne skulle spise.
De havde anlagt en køkkenhave, hvor hver student havde et lille bed. Her manglede de frø.
De manglede også papir, da de skulle have eksamen ugen efter. Vi lavede en aftale med skolen om, at de kunne hente papir på depotet, så der blev sendt en bil af sted om mandagen.

Søndag den 5.12.
Stod vi tidligt op og var klar til at tage med bussen. Denne gang ville vi prøve hjemturen på sydsiden, hvor vi kunne stå på bussen i Georgetown, takket være den nye bro. Lamin, som var stået på i Bansang, havde igen sørget for at vi havde siddepladser, hvilket var rigtig godt, for ellers var der kun ståpladser tilbage (der var folk, som stod op hele vejen fra Georgetown til Serrekunda).
Bussen kom kl. 8,45 og så gik det ellers derudaf. Det første stykke vej indtil Soma, var nogenlunde, men herefter var vejen meget hullet og ujævn, så vi blev rystet godt igennem.
Da vi endelig kom til den gode asfalterede vej, ved Sibanor, og kunne køre med en god fart, eksploderede det ene dæk, lige under mig (Bente) så jeg fik et mindre chok. Det viste sig, at det var den ene slidbane på et af baghjulene, som var røget af. Reservehjulet var fladt, så vi kørte videre med meget lav hastighed og flab-flab-flab fra baghjulet. Efter 1 times kørsel kom der en bil med et reservehjul, som så blev monteret ret kvikt – og vi kunne komme videre. Vi var først hjemme på hotellet kl. 19, godt trætte og støvede efter en lang varm, men også oplevelsesrig tur.
Turen til Georgetown kostede for 3 personer 2 x 600 Dl + 450 Dl for 9 kasser + 200 Dl ekstra for at få det med færgen fra Banjul til Barra, men det var prisen værd.
Vi kunne konstatere at det udstyr, som bliver sendt ind i landet, bliver meget værdsat og passet godt på.

Mandag. den 6.12.
På depotet og fik pakket værktøjs kasse til Georgetown, hvor de manglede værktøj til deres sløjdlokale på kostskolen. Og var med til at udlevere forskellige ting. Fik betalt de sidste sponsorbørn.
Mandag aften, var vi til endnu en fodboldkamp i Bundung, hvor vi denne gang havde mere fodboldudstyr med til klubben samt reklameting fra Skælskør Bank. Fodboldudstyret var fra N.I.F.

Tirsdag den 7.12.
Hjemrejsedag. Fik klaret de sidste indkøb. Fik hilst på Vincent, som havde haft en noget forsinket flyvetur til Gambia. Afgang fra hotellet kl. 16,00 – hjemme i det kolde DK kl. 8.30 onsdag den 8.12.2010.